Blog

Motoryka duża i mała – czym się różnią?

Źródło: https://goodwoodpoland.pl/
Timber\Post Object ( [id] => 73567 [ID] => 73567 [object_type] => post [ImageClass] => Timber\Image [PostClass] => Timber\Post [TermClass] => Timber\Term [custom] => Array ( [inline_featured_image] => 0 [_wpml_word_count] => {"total":14,"to_translate":{"en":14,"en-gb":14,"de":14,"es":14}} [_edit_lock] => 1706714773:1 [_edit_last] => 1 [_pys_head_footer] => Array ( [disable_global] => [head_any] => [head_desktop] => [head_mobile] => [footer_any] => [footer_desktop] => [footer_mobile] => ) [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => [_pys_super_pack_remove_pixel] => Select Pixel [_pys_super_pack_remove_ga_pixel] => Select Pixel [_pys_super_pack_remove_ads_pixel] => Select Pixel [main_picture] => 57916 [_main_picture] => field_post_fields_main_picture [main_picture_focus] => [_main_picture_focus] => field_post_fields_main_picture_focus [custom_author] => Źródło: https://goodwoodpoland.pl/ [_custom_author] => field_post_fields_custom_author [author_desc] => [_author_desc] => field_post_fields_author_desc [components_0_textAlignment] => textLeft [_components_0_textAlignment] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_textAlignment [components_0_contentHtml] => "Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu" - W.Oczko

Motoryka duża i motoryka mała – podstawowe informacje

Zacznijmy od podstaw: umiejętności motoryczne to umiejętności, które umożliwiają wykonywanie ruchów i zadań, które wykonujemy każdego dnia. Motoryka mała to takie umiejętności, które wymagają wysokiego stopnia kontroli i precyzji małych mięśni ręki (np. posługiwanie się widelcem). Umiejętności związane z motoryką dużą wykorzystują duże mięśnie ciała, aby zapewnić równowagę, koordynację, czas reakcji i siłę fizyczną, dzięki czemu możemy wykonywać większe ruchy, takie jak chodzenie i skakanie. Motoryka umożliwia dzieciom wykonywanie ruchów potrzebnych do codziennych zadań, od jedzenia po przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Zazwyczaj dzieci rozwijają pewne umiejętności motoryczne w określonym wieku, ale nie każde dziecko osiąga kamienie milowe dokładnie w tym samym czasie. Dziecko z zaburzeniami motorycznymi ma problemy z poruszaniem się w sposób kontrolowa2skoordynowany i efektywny. Jeśli Twoje dziecko wydaje się mieć problemy z zakresu motoryki małej bądz dużej, to warto zgłosić się do fizjoterapeuty dziecięcego lub pediatry, prawdopodobnie zostanie ono poddane ocenie i może wymagać terapii fizycznej lub zajęciowej, aby nadrobić zaległości.

Umiejętności z zakresu motoryki małej

Czynności związane z motoryką małą wymagają zręczności manualnej i często wymagają koordynacji ruchów dłoni i palców z oczami, co nazywamy koordynacją ręka-oko. Elementy składowe motoryki małej obejmują zdolność do chwytania i manipulowania przedmiotami, używania obu rąk do wykonania zadania oraz używania tylko kciuka i jednego palca do podniesienia czegoś, a nie całej ręki. Poniżej podajemy tylko kilka przykładów  umiejętności motorycznych  z zakresu motoryki małej, które zazwyczaj pojawiają się w różnych fazach rozwoju dziecka:

Od urodzenia do 3 miesiąca

  • Używa rąk do huśtania się lub “uderzania” w przedmioty.
  • Obserwuje ruchy rąk i zbliża je do ust.

Od 3 do 6 miesiąca

  • Zaczyna przekładać przedmioty z jednej ręki do drugiej.
  • Trzyma własne dłonie razem.
  • Sięga po zabawki używając obu rąk

Od 6 do 9 miesiąca

  • Zaczyna chwytać i trzymać się przedmiotów, takich jak butelka.
  • Ściska przedmioty.
  • Używa chwytu grabiącego, aby przesuwać przedmioty palcami.

Od 9 do 12 miesiąca

  • Zaczyna okazywać preferencje dla jednej ręki w stosunku do drugiej.
  • Wkłada małe przedmioty do kubka lub pojemnika.
  • Przewraca strony w książce po kilka stron naraz.
  • Rozwija chwyt szczypcowy (używa palca wskazującego i kciuka do chwytania przedmiotów).
  • Karmi się samo używając paluszkow.

Od 12 do 18 miesiąca

  • Buduje wieżę z dwóch klocków.
  • Nabiera przedmioty za pomocą łyżki lub małej łopatki.
  • Klaszcze w dłonie.
  • Bazgrze kredkami na papierze.
  • Macha na pożegnanie.

Od 18 miesiąca do 2 lat

  • Zaczyna trzymać kredkę opuszkami palców i kciukiem.
  • Buduje wieżę o wysokości trzech do czterech klocków.
  • Otwiera luźno zapakowane paczki lub pojemniki.
  • Przewraca strony w książce po jednej stronie na raz.
  • Zakłada kółka na kołki

2 lata

  • Układa wieżę z klocków o wysokości dziewięciu klocków.
  • Przekręca gałki drzwiowe.
  • Samodzielnie myje ręce.
  • Zapina i rozpina duże zamki błyskawiczne.
  • Manipuluje plasteliną lub ciastem do zabawy.
[_components_0_contentHtml] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_contentHtml [components_0_options_two_columns] => 0 [_components_0_options_two_columns] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_options_two_columns [components_0_options] => [_components_0_options] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_options [components] => Array ( [0] => blockWysiwyg [1] => BlockImage [2] => blockWysiwyg [3] => BlockTwoImages [4] => blockWysiwyg ) [_components] => field_post_fields_components [cmplz_hide_cookiebanner] => [_wpml_media_duplicate] => 1 [_wpml_media_featured] => 1 [_wpml_location_migration_done] => 1 [components_1_image] => 56799 [_components_1_image] => field_post_fields_components_BlockImage_image [components_2_textAlignment] => textLeft [_components_2_textAlignment] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_textAlignment [components_2_contentHtml] =>

Motoryka duża

Motoryka duża to ruchy, które angażują duże grupy mięśni i są zazwyczaj bardziej szerokie i energiczne niż ruchy motoryki małej. Ruchy te obejmują chodzenie, kopanie, skakanie i wchodzenie po schodach. Niektóre kamienie milowe dla dużej motoryki obejmują również koordynację oko-ręka, takie jak rzucanie lub łapanie piłki. Poniżej zobacz kilka umiejętności motoryki dużej, które zazwyczaj pojawiają się w różnych fazach rozwoju dziecka.

Od 3 do 6 miesiąca

  • Podnosi ręce i nogi po położeniu na brzuchu
  • Przewraca się na bok
  • Podtrzymuje własną głowke w pozycji “na brzuszku”.

Od 6  do 12 miesiąca

  • Czołga się
  • Podciąga się z pozycji siedzącej do stojącej
  • Siada bez podparcia

Wiek 1 rok

  • Wspina się na niskie meble
  • Wspina się po schodach z pomocą
  • Ciągnie lub pcha zabawki na kółkach
  • Chodzi trzymając się za jedną rękę

Wiek 2 lata

  • Skacze używając obu stóp jednocześnie
  • Potrafi chodzić na palcach
  • Chodzi po schodach bez pomocy

Wiek 3 lata

  • Jeździ na rowerze trójkołowym używając pedałów, bez pomocy osoby dorosłej
  • Biega bez upadku
  • Rzuca piłkę do osoby dorosłej stojącej w odległości 1,5m.

Wiek 4 lata

  • Łapie piłkę rękami i “ciałem”
  • Biega płynnie, zmieniając prędkość
  • Chodzi po schodach na zmianę stopami

Wiek 5 lat

  • Łapie piłkę dwoma rękami
  • Skacze na jednej nodze
  • Wykonuje podskoki i dotknięcia palcami stóp
  • Chodzi po schodach w górę i w dół niosąc przedmioty.

Wiek 6 lat

  • Kopie toczącą się piłkę
  • Przeskakuje przez przedmioty o wysokości 25cm
  • Jeździ na rowerze z dodatkowymi kółkami.
  • Rzuca celnie z dokładnością do miejsca.
Zachęcaj swoje dziecko do pracy nad umiejętnościami motorycznymi,w zależności od jego wieku. Dla niemowlaka,  zachęcaj by spędzało dużo czasu na brzuszku. A kiedy już to opanuje, zachęcaj je do sięgania po zabawki (a później raczkowania w ich kierunku) umieszczone przed nim. Aby zachęcić dziecko do wstawania (a później chodzenia),  zapewnij w pobliżu stabilne i bezpieczne punkty podparcia (np. bujak). Maluchami i przedszkolaki, zachęcaj je do budowania fortów, tańczenia do piosenek takich jak “Głowa, ramiona, kolana, palce”, udawania i ciągnięcia swoich zabawek tworząc pociąg z wagonami. Zobacz nasze produkty wspierające motorykę dużą: [_components_2_contentHtml] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_contentHtml [components_2_options_two_columns] => 0 [_components_2_options_two_columns] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_options_two_columns [components_2_options] => [_components_2_options] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_options [components_3_image_1] => 57015 [_components_3_image_1] => field_post_fields_components_BlockTwoImages_image_1 [components_3_image_2] => 56450 [_components_3_image_2] => field_post_fields_components_BlockTwoImages_image_2 [components_4_textAlignment] => textLeft [_components_4_textAlignment] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_textAlignment [components_4_contentHtml] =>

Opóźnienia w rozwoju umiejętności motorycznych

Dzieci z chorobami neurologicznymi lub opóźnieniami rozwojowymi mogą mieć trudności z  umiejętnościami motoryki małej.  Trudności w motoryce małej często nie są zdiagnozowane aż do przedszkola, kiedy staje się bardziej oczywiste, że dzieci zmagają się z różnymi zajęciami szkolnymi, takimi jak nauka odwzorowania kształtów lub liter. U niektórych dzieci diagnozuje się dysgrafię, zaburzenie uczenia się wpływające na umiejętność pisania, a u innych zaburzenia koordynacji rozwojowej (zaburzenia rozwoju ruchowego lub dyspraksję), które nadal nie są szeroko rozumiane. Dzieci z trudnościami w zakresie małych umiejętności motorycznych mogą potrzebować terapii zajęciowej, produktów wspomagających i większej uwagi. Łatwiej jest zauważyć, że dziecko nie osiąga kamieni milowych w zakresie motoryki dużej niż małej, ponieważ motoryka duża należy do najbardziej wyczekiwanych. Prawdopodobnie z niecierpliwością oczekujesz, że dziecko będzie się przekręcać z boku na bok, raczkować, podciągać się na meblach i stawiać pierwsze kroki. W miarę jak dziecko rośnie, zauważasz, kiedy biega i bawi się oraz jak dobrze radzi sobie w grach fizycznych i sportach. Dzieci z problemami neurologicznymi, opóźnieniami rozwojowymi lub niepełnosprawnością są zazwyczaj w pierwszym kroku diagnozowane przez pediatrę. Opóźnienia w zakresie umiejętności motoryki dużej mogą być na przykład oznaką dyspraksji (upośledzenie koordynacji ruchowej). Jeśli dziecko ma problemy z motoryką duża , wskazana jest fizjoterapia, aby mu pomóc w rozwoju umiejętności. [_components_4_contentHtml] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_contentHtml [components_4_options_two_columns] => 0 [_components_4_options_two_columns] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_options_two_columns [components_4_options] => [_components_4_options] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_options [_cmplz_scanned_post] => 1 ) [_content:protected] => [_permalink:protected] => [_next:protected] => Array ( ) [_prev:protected] => Array ( ) [_css_class:protected] => [post_author] => 1 [post_content] => [flyntTheContent id="73567"] [post_date] => 2024-01-31 10:32:39 [post_excerpt] => [post_parent] => 0 [post_status] => publish [post_title] => Motoryka duża i mała - czym się różnią? [post_type] => post [slug] => motoryka-duza-i-mala-czym-sie-roznia [__type:protected] => [inline_featured_image] => 0 [_wpml_word_count] => {"total":14,"to_translate":{"en":14,"en-gb":14,"de":14,"es":14}} [_edit_lock] => 1706714773:1 [_edit_last] => 1 [_pys_head_footer] => Array ( [disable_global] => [head_any] => [head_desktop] => [head_mobile] => [footer_any] => [footer_desktop] => [footer_mobile] => ) [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => [_pys_super_pack_remove_pixel] => Select Pixel [_pys_super_pack_remove_ga_pixel] => Select Pixel [_pys_super_pack_remove_ads_pixel] => Select Pixel [main_picture] => 57916 [_main_picture] => field_post_fields_main_picture [main_picture_focus] => [_main_picture_focus] => field_post_fields_main_picture_focus [custom_author] => Źródło: https://goodwoodpoland.pl/ [_custom_author] => field_post_fields_custom_author [author_desc] => [_author_desc] => field_post_fields_author_desc [components_0_textAlignment] => textLeft [_components_0_textAlignment] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_textAlignment [components_0_contentHtml] => "Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu" - W.Oczko

Motoryka duża i motoryka mała – podstawowe informacje

Zacznijmy od podstaw: umiejętności motoryczne to umiejętności, które umożliwiają wykonywanie ruchów i zadań, które wykonujemy każdego dnia. Motoryka mała to takie umiejętności, które wymagają wysokiego stopnia kontroli i precyzji małych mięśni ręki (np. posługiwanie się widelcem). Umiejętności związane z motoryką dużą wykorzystują duże mięśnie ciała, aby zapewnić równowagę, koordynację, czas reakcji i siłę fizyczną, dzięki czemu możemy wykonywać większe ruchy, takie jak chodzenie i skakanie. Motoryka umożliwia dzieciom wykonywanie ruchów potrzebnych do codziennych zadań, od jedzenia po przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Zazwyczaj dzieci rozwijają pewne umiejętności motoryczne w określonym wieku, ale nie każde dziecko osiąga kamienie milowe dokładnie w tym samym czasie. Dziecko z zaburzeniami motorycznymi ma problemy z poruszaniem się w sposób kontrolowa2skoordynowany i efektywny. Jeśli Twoje dziecko wydaje się mieć problemy z zakresu motoryki małej bądz dużej, to warto zgłosić się do fizjoterapeuty dziecięcego lub pediatry, prawdopodobnie zostanie ono poddane ocenie i może wymagać terapii fizycznej lub zajęciowej, aby nadrobić zaległości.

Umiejętności z zakresu motoryki małej

Czynności związane z motoryką małą wymagają zręczności manualnej i często wymagają koordynacji ruchów dłoni i palców z oczami, co nazywamy koordynacją ręka-oko. Elementy składowe motoryki małej obejmują zdolność do chwytania i manipulowania przedmiotami, używania obu rąk do wykonania zadania oraz używania tylko kciuka i jednego palca do podniesienia czegoś, a nie całej ręki. Poniżej podajemy tylko kilka przykładów  umiejętności motorycznych  z zakresu motoryki małej, które zazwyczaj pojawiają się w różnych fazach rozwoju dziecka:

Od urodzenia do 3 miesiąca

  • Używa rąk do huśtania się lub “uderzania” w przedmioty.
  • Obserwuje ruchy rąk i zbliża je do ust.

Od 3 do 6 miesiąca

  • Zaczyna przekładać przedmioty z jednej ręki do drugiej.
  • Trzyma własne dłonie razem.
  • Sięga po zabawki używając obu rąk

Od 6 do 9 miesiąca

  • Zaczyna chwytać i trzymać się przedmiotów, takich jak butelka.
  • Ściska przedmioty.
  • Używa chwytu grabiącego, aby przesuwać przedmioty palcami.

Od 9 do 12 miesiąca

  • Zaczyna okazywać preferencje dla jednej ręki w stosunku do drugiej.
  • Wkłada małe przedmioty do kubka lub pojemnika.
  • Przewraca strony w książce po kilka stron naraz.
  • Rozwija chwyt szczypcowy (używa palca wskazującego i kciuka do chwytania przedmiotów).
  • Karmi się samo używając paluszkow.

Od 12 do 18 miesiąca

  • Buduje wieżę z dwóch klocków.
  • Nabiera przedmioty za pomocą łyżki lub małej łopatki.
  • Klaszcze w dłonie.
  • Bazgrze kredkami na papierze.
  • Macha na pożegnanie.

Od 18 miesiąca do 2 lat

  • Zaczyna trzymać kredkę opuszkami palców i kciukiem.
  • Buduje wieżę o wysokości trzech do czterech klocków.
  • Otwiera luźno zapakowane paczki lub pojemniki.
  • Przewraca strony w książce po jednej stronie na raz.
  • Zakłada kółka na kołki

2 lata

  • Układa wieżę z klocków o wysokości dziewięciu klocków.
  • Przekręca gałki drzwiowe.
  • Samodzielnie myje ręce.
  • Zapina i rozpina duże zamki błyskawiczne.
  • Manipuluje plasteliną lub ciastem do zabawy.
[_components_0_contentHtml] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_contentHtml [components_0_options_two_columns] => 0 [_components_0_options_two_columns] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_options_two_columns [components_0_options] => [_components_0_options] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_options [components] => Array ( [0] => blockWysiwyg [1] => BlockImage [2] => blockWysiwyg [3] => BlockTwoImages [4] => blockWysiwyg ) [_components] => field_post_fields_components [cmplz_hide_cookiebanner] => [_wpml_media_duplicate] => 1 [_wpml_media_featured] => 1 [_wpml_location_migration_done] => 1 [components_1_image] => 56799 [_components_1_image] => field_post_fields_components_BlockImage_image [components_2_textAlignment] => textLeft [_components_2_textAlignment] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_textAlignment [components_2_contentHtml] =>

Motoryka duża

Motoryka duża to ruchy, które angażują duże grupy mięśni i są zazwyczaj bardziej szerokie i energiczne niż ruchy motoryki małej. Ruchy te obejmują chodzenie, kopanie, skakanie i wchodzenie po schodach. Niektóre kamienie milowe dla dużej motoryki obejmują również koordynację oko-ręka, takie jak rzucanie lub łapanie piłki. Poniżej zobacz kilka umiejętności motoryki dużej, które zazwyczaj pojawiają się w różnych fazach rozwoju dziecka.

Od 3 do 6 miesiąca

  • Podnosi ręce i nogi po położeniu na brzuchu
  • Przewraca się na bok
  • Podtrzymuje własną głowke w pozycji “na brzuszku”.

Od 6  do 12 miesiąca

  • Czołga się
  • Podciąga się z pozycji siedzącej do stojącej
  • Siada bez podparcia

Wiek 1 rok

  • Wspina się na niskie meble
  • Wspina się po schodach z pomocą
  • Ciągnie lub pcha zabawki na kółkach
  • Chodzi trzymając się za jedną rękę

Wiek 2 lata

  • Skacze używając obu stóp jednocześnie
  • Potrafi chodzić na palcach
  • Chodzi po schodach bez pomocy

Wiek 3 lata

  • Jeździ na rowerze trójkołowym używając pedałów, bez pomocy osoby dorosłej
  • Biega bez upadku
  • Rzuca piłkę do osoby dorosłej stojącej w odległości 1,5m.

Wiek 4 lata

  • Łapie piłkę rękami i “ciałem”
  • Biega płynnie, zmieniając prędkość
  • Chodzi po schodach na zmianę stopami

Wiek 5 lat

  • Łapie piłkę dwoma rękami
  • Skacze na jednej nodze
  • Wykonuje podskoki i dotknięcia palcami stóp
  • Chodzi po schodach w górę i w dół niosąc przedmioty.

Wiek 6 lat

  • Kopie toczącą się piłkę
  • Przeskakuje przez przedmioty o wysokości 25cm
  • Jeździ na rowerze z dodatkowymi kółkami.
  • Rzuca celnie z dokładnością do miejsca.
Zachęcaj swoje dziecko do pracy nad umiejętnościami motorycznymi,w zależności od jego wieku. Dla niemowlaka,  zachęcaj by spędzało dużo czasu na brzuszku. A kiedy już to opanuje, zachęcaj je do sięgania po zabawki (a później raczkowania w ich kierunku) umieszczone przed nim. Aby zachęcić dziecko do wstawania (a później chodzenia),  zapewnij w pobliżu stabilne i bezpieczne punkty podparcia (np. bujak). Maluchami i przedszkolaki, zachęcaj je do budowania fortów, tańczenia do piosenek takich jak “Głowa, ramiona, kolana, palce”, udawania i ciągnięcia swoich zabawek tworząc pociąg z wagonami. Zobacz nasze produkty wspierające motorykę dużą: [_components_2_contentHtml] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_contentHtml [components_2_options_two_columns] => 0 [_components_2_options_two_columns] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_options_two_columns [components_2_options] => [_components_2_options] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_options [components_3_image_1] => 57015 [_components_3_image_1] => field_post_fields_components_BlockTwoImages_image_1 [components_3_image_2] => 56450 [_components_3_image_2] => field_post_fields_components_BlockTwoImages_image_2 [components_4_textAlignment] => textLeft [_components_4_textAlignment] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_textAlignment [components_4_contentHtml] =>

Opóźnienia w rozwoju umiejętności motorycznych

Dzieci z chorobami neurologicznymi lub opóźnieniami rozwojowymi mogą mieć trudności z  umiejętnościami motoryki małej.  Trudności w motoryce małej często nie są zdiagnozowane aż do przedszkola, kiedy staje się bardziej oczywiste, że dzieci zmagają się z różnymi zajęciami szkolnymi, takimi jak nauka odwzorowania kształtów lub liter. U niektórych dzieci diagnozuje się dysgrafię, zaburzenie uczenia się wpływające na umiejętność pisania, a u innych zaburzenia koordynacji rozwojowej (zaburzenia rozwoju ruchowego lub dyspraksję), które nadal nie są szeroko rozumiane. Dzieci z trudnościami w zakresie małych umiejętności motorycznych mogą potrzebować terapii zajęciowej, produktów wspomagających i większej uwagi. Łatwiej jest zauważyć, że dziecko nie osiąga kamieni milowych w zakresie motoryki dużej niż małej, ponieważ motoryka duża należy do najbardziej wyczekiwanych. Prawdopodobnie z niecierpliwością oczekujesz, że dziecko będzie się przekręcać z boku na bok, raczkować, podciągać się na meblach i stawiać pierwsze kroki. W miarę jak dziecko rośnie, zauważasz, kiedy biega i bawi się oraz jak dobrze radzi sobie w grach fizycznych i sportach. Dzieci z problemami neurologicznymi, opóźnieniami rozwojowymi lub niepełnosprawnością są zazwyczaj w pierwszym kroku diagnozowane przez pediatrę. Opóźnienia w zakresie umiejętności motoryki dużej mogą być na przykład oznaką dyspraksji (upośledzenie koordynacji ruchowej). Jeśli dziecko ma problemy z motoryką duża , wskazana jest fizjoterapia, aby mu pomóc w rozwoju umiejętności. [_components_4_contentHtml] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_contentHtml [components_4_options_two_columns] => 0 [_components_4_options_two_columns] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_options_two_columns [components_4_options] => [_components_4_options] => field_post_fields_components_blockWysiwyg_options [_cmplz_scanned_post] => 1 [post_date_gmt] => 2024-01-31 09:32:39 [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => motoryka-duza-i-mala-czym-sie-roznia [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2024-01-31 15:03:58 [post_modified_gmt] => 2024-01-31 14:03:58 [post_content_filtered] => [guid] => https://imadeyou.com/?p=73567 [menu_order] => 0 [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw [status] => publish ) or Array ( [0] => )

“Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu”
– W.Oczko

Motoryka duża i motoryka mała – podstawowe informacje

Zacznijmy od podstaw: umiejętności motoryczne to umiejętności, które umożliwiają wykonywanie ruchów i zadań, które wykonujemy każdego dnia. Motoryka mała to takie umiejętności, które wymagają wysokiego stopnia kontroli i precyzji małych mięśni ręki (np. posługiwanie się widelcem). Umiejętności związane z motoryką dużą wykorzystują duże mięśnie ciała, aby zapewnić równowagę, koordynację, czas reakcji i siłę fizyczną, dzięki czemu możemy wykonywać większe ruchy, takie jak chodzenie i skakanie.

Motoryka umożliwia dzieciom wykonywanie ruchów potrzebnych do codziennych zadań, od jedzenia po przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Zazwyczaj dzieci rozwijają pewne umiejętności motoryczne w określonym wieku, ale nie każde dziecko osiąga kamienie milowe dokładnie w tym samym czasie. Dziecko z zaburzeniami motorycznymi ma problemy z poruszaniem się w sposób kontrolowa2skoordynowany i efektywny. Jeśli Twoje dziecko wydaje się mieć problemy z zakresu motoryki małej bądz dużej, to warto zgłosić się do fizjoterapeuty dziecięcego lub pediatry, prawdopodobnie zostanie ono poddane ocenie i może wymagać terapii fizycznej lub zajęciowej, aby nadrobić zaległości.

Umiejętności z zakresu motoryki małej

Czynności związane z motoryką małą wymagają zręczności manualnej i często wymagają koordynacji ruchów dłoni i palców z oczami, co nazywamy koordynacją ręka-oko.
Elementy składowe motoryki małej obejmują zdolność do chwytania i manipulowania przedmiotami, używania obu rąk do wykonania zadania oraz używania tylko kciuka i jednego palca do podniesienia czegoś, a nie całej ręki.

Poniżej podajemy tylko kilka przykładów  umiejętności motorycznych  z zakresu motoryki małej, które zazwyczaj pojawiają się w różnych fazach rozwoju dziecka:

Od urodzenia do 3 miesiąca

  • Używa rąk do huśtania się lub “uderzania” w przedmioty.
  • Obserwuje ruchy rąk i zbliża je do ust.

Od 3 do 6 miesiąca

  • Zaczyna przekładać przedmioty z jednej ręki do drugiej.
  • Trzyma własne dłonie razem.
  • Sięga po zabawki używając obu rąk

Od 6 do 9 miesiąca

  • Zaczyna chwytać i trzymać się przedmiotów, takich jak butelka.
  • Ściska przedmioty.
  • Używa chwytu grabiącego, aby przesuwać przedmioty palcami.

Od 9 do 12 miesiąca

  • Zaczyna okazywać preferencje dla jednej ręki w stosunku do drugiej.
  • Wkłada małe przedmioty do kubka lub pojemnika.
  • Przewraca strony w książce po kilka stron naraz.
  • Rozwija chwyt szczypcowy (używa palca wskazującego i kciuka do chwytania przedmiotów).
  • Karmi się samo używając paluszkow.

Od 12 do 18 miesiąca

  • Buduje wieżę z dwóch klocków.
  • Nabiera przedmioty za pomocą łyżki lub małej łopatki.
  • Klaszcze w dłonie.
  • Bazgrze kredkami na papierze.
  • Macha na pożegnanie.

Od 18 miesiąca do 2 lat

  • Zaczyna trzymać kredkę opuszkami palców i kciukiem.
  • Buduje wieżę o wysokości trzech do czterech klocków.
  • Otwiera luźno zapakowane paczki lub pojemniki.
  • Przewraca strony w książce po jednej stronie na raz.
  • Zakłada kółka na kołki

2 lata

  • Układa wieżę z klocków o wysokości dziewięciu klocków.
  • Przekręca gałki drzwiowe.
  • Samodzielnie myje ręce.
  • Zapina i rozpina duże zamki błyskawiczne.
  • Manipuluje plasteliną lub ciastem do zabawy.

Motoryka duża

Motoryka duża to ruchy, które angażują duże grupy mięśni i są zazwyczaj bardziej szerokie i energiczne niż ruchy motoryki małej. Ruchy te obejmują chodzenie, kopanie, skakanie i wchodzenie po schodach. Niektóre kamienie milowe dla dużej motoryki obejmują również koordynację oko-ręka, takie jak rzucanie lub łapanie piłki.

Poniżej zobacz kilka umiejętności motoryki dużej, które zazwyczaj pojawiają się w różnych fazach rozwoju dziecka.

Od 3 do 6 miesiąca

  • Podnosi ręce i nogi po położeniu na brzuchu
  • Przewraca się na bok
  • Podtrzymuje własną głowke w pozycji “na brzuszku”.

Od 6  do 12 miesiąca

  • Czołga się
  • Podciąga się z pozycji siedzącej do stojącej
  • Siada bez podparcia

Wiek 1 rok

  • Wspina się na niskie meble
  • Wspina się po schodach z pomocą
  • Ciągnie lub pcha zabawki na kółkach
  • Chodzi trzymając się za jedną rękę

Wiek 2 lata

  • Skacze używając obu stóp jednocześnie
  • Potrafi chodzić na palcach
  • Chodzi po schodach bez pomocy

Wiek 3 lata

  • Jeździ na rowerze trójkołowym używając pedałów, bez pomocy osoby dorosłej
  • Biega bez upadku
  • Rzuca piłkę do osoby dorosłej stojącej w odległości 1,5m.

Wiek 4 lata

  • Łapie piłkę rękami i “ciałem”
  • Biega płynnie, zmieniając prędkość
  • Chodzi po schodach na zmianę stopami

Wiek 5 lat

  • Łapie piłkę dwoma rękami
  • Skacze na jednej nodze
  • Wykonuje podskoki i dotknięcia palcami stóp
  • Chodzi po schodach w górę i w dół niosąc przedmioty.

Wiek 6 lat

  • Kopie toczącą się piłkę
  • Przeskakuje przez przedmioty o wysokości 25cm
  • Jeździ na rowerze z dodatkowymi kółkami.
  • Rzuca celnie z dokładnością do miejsca.

Zachęcaj swoje dziecko do pracy nad umiejętnościami motorycznymi,w zależności od jego wieku. Dla niemowlaka,  zachęcaj by spędzało dużo czasu na brzuszku. A kiedy już to opanuje, zachęcaj je do sięgania po zabawki (a później raczkowania w ich kierunku) umieszczone przed nim. Aby zachęcić dziecko do wstawania (a później chodzenia),  zapewnij w pobliżu stabilne i bezpieczne punkty podparcia (np. bujak). Maluchami i przedszkolaki, zachęcaj je do budowania fortów, tańczenia do piosenek takich jak “Głowa, ramiona, kolana, palce”, udawania i ciągnięcia swoich zabawek tworząc pociąg z wagonami.

Zobacz nasze produkty wspierające motorykę dużą:

Opóźnienia w rozwoju umiejętności motorycznych

Dzieci z chorobami neurologicznymi lub opóźnieniami rozwojowymi mogą mieć trudności z  umiejętnościami motoryki małej.  Trudności w motoryce małej często nie są zdiagnozowane aż do przedszkola, kiedy staje się bardziej oczywiste, że dzieci zmagają się z różnymi zajęciami szkolnymi, takimi jak nauka odwzorowania kształtów lub liter.

U niektórych dzieci diagnozuje się dysgrafię, zaburzenie uczenia się wpływające na umiejętność pisania, a u innych zaburzenia koordynacji rozwojowej (zaburzenia rozwoju ruchowego lub dyspraksję), które nadal nie są szeroko rozumiane. Dzieci z trudnościami w zakresie małych umiejętności motorycznych mogą potrzebować terapii zajęciowej, produktów wspomagających i większej uwagi.

Łatwiej jest zauważyć, że dziecko nie osiąga kamieni milowych w zakresie motoryki dużej niż małej, ponieważ motoryka duża należy do najbardziej wyczekiwanych. Prawdopodobnie z niecierpliwością oczekujesz, że dziecko będzie się przekręcać z boku na bok, raczkować, podciągać się na meblach i stawiać pierwsze kroki. W miarę jak dziecko rośnie, zauważasz, kiedy biega i bawi się oraz jak dobrze radzi sobie w grach fizycznych i sportach.

Dzieci z problemami neurologicznymi, opóźnieniami rozwojowymi lub niepełnosprawnością są zazwyczaj w pierwszym kroku diagnozowane przez pediatrę. Opóźnienia w zakresie umiejętności motoryki dużej mogą być na przykład oznaką dyspraksji (upośledzenie koordynacji ruchowej). Jeśli dziecko ma problemy z motoryką duża , wskazana jest fizjoterapia, aby mu pomóc w rozwoju umiejętności.